21. helmikuuta 2018

UUSI BLOGIOSOITE




BLOGINI ON SIIRTYNYT UUTEEN OSOITTEESEEN:
TERVETULOA <3 



Kannattaa liittyä sähköpostilistalleni, jotta saat tiedon uusimmista postauksistani. Vaihtoehtoisesti voit myös seurata minua Facebookissa ja Instagramissa.



19. helmikuuta 2018

Vihersmoothiella energiaa päivään

Monet tuntuvat tuskastelevan kasvisten syönnin kanssa. Pitäisi syödä vähintään puoli kiloa kasviksia ja hedelmiä päivässä, mutta määrä ei meinaa tulla täyteen. Itsellä tuo määrä ylittyy ihan reilusti osittain kasvisruokavalion vuoksi, mutta myös siksi, koska teen myös paljon smoothieita. Niihin nimittäin uppoaa yllättävän paljon aineksia. Kannattaakin tehdä niitä mahdollisimman usein ja eri variaatioin, jotta saat hyviä vitamiineja ja muita  tarpeellisia ravintoaineita. Smoothiet on myöskin siitä hyviä, ettei niihin kyllästy. Tai ainakaan minä en ole vielä kyllästynyt. Smoothie ohjeita olenkin jakanut täällä blogin puolella muutamia. Halusin kuitenkin tällä kertaa keskittyä nimenomaan vihersmoothieihin. 

Muistan kun ensimmäisen kerran maistoin vihersmoothieta ja meinasin yökätä. Onneksi tein vähän erilaisella ohjeella seuraavan kerran ja maku oli jo huomattavasti parempaa. Eli kannattaa rohkeasti kokeilla erilaisia versioita ja löytää se itselle sopivin. Kannattaa aloittaa makeammasta versiosta ja sitten vähitellen karsia makeutta jos siltä tuntuu. Vihersmoothie ei ole mielestäni mitään terveysintoilijoiden trendiherkkua, vaan se on oikeasti juoma, jota suosittelisin kaikille (varsinkin jos tuskastelet niiden kasvisten kanssa).




Mikä sitten tekee vihersmoothiesta erityisen terveellisen? Ihmisen keho on melko hapan johtuen ruokavaliosta. Happamoittavia ruokia ovat muun muassa viljat, sokeri, juusto, liha, kahvi ja maitotuotteet. Vihersmoothie emäksisöi kehoa paremmin sen sisältämien lehtivihreiden vuoksi. Lisäksi lehdessä oleva lehtivihreä eli klorofylli on elintärkeä. Lehtivihreä on ikäänkuin kasvin veri, joa sillä on samantapainen kemiallinen rakenne kuin hemoglobiinilla. Se edistää solujen aineenvaihduntaa, lisää vastustuskykyä sekä elimistön hapenottokykyä. Tulehdussairauksiin lehtivihreä vaikuttaa parantavasti. Vihersmoothie on todella ravinteikas ja sen ravinteet todella imeytyvät kehoon. Tehosekoitin nimittäin rikkoo lehtien soluseinämät, jolloin ravinteet imeytyvät tehokkaammin. Se on siis salaatin pureskelua tehokkaampi keino saada ravinteet imeytettyä kehoon. 

Vihersmoothien voi nauttia osana aamupalaa, välipalaksi tai iltapalaksi. Yleisesti hyvinä makeuttajina toimivat hunaja, taatelit, banaani ja makeat marjat. Salaatit ja yrtit tulisi mielellään olla tummanvihreitä, esimerkiksi lehtikaalia, pinaattia, basilikaa, rucolaa, tammenlehtisalaattia jne. Jäävuorisalaatti ei ole kovin ravintorikasta, mutta toki sitäkin voi käyttää.





Vihersmoothien terveysvaikutukset

- puhdistaa kehoa
- vahvistaa vastustuskykyä
- saattaa auttaa korkeaan kolesteroliin
- vilkastuttaa aineenvaihduntaa
- emäksisöi kehoa
- poistaa turvotusta

Ohessa on vihersmoothie resepti, joka maistuu taatusti ensikertalaisellekin. Usein vihersmoothie on monille makeiden smoothien ystäville..... ei niin maistuva. Tai sanotaanko, että maku vaatii totuttelua. Halusin kuitenkin mahdollisimman lempeän makuisen juoman, jossa kuitenkin olisi niitä lehtivihreitä. Maistatin tätä myös miehelläni ja lapsellani ja molemmat tykkäsivät tästä. Jos haluat voit vähitellen vähentää makeutusta (banaani, ananas) ja lisätä vihreiden määrää. Myös sitruuna sopii hyvin vihersmoothieen.


Herkullinen vihersmoothie

1 banaani
1 avokado
1 dl kauramaitoa
1prk ananasta 
kourallinen pinaattia
kourallinen lehtikaalia
0,5tl spirulinaa 
n. 1cm raastettua inkivääriä

Blendaa kaikkia ainekset tehosekoittimessa mahdollisimman sileäksi. Annoksesta riittää kahdelle. Itse tykkään nauttia vihersmoothien mahdollisimman kylmänä, joten saatan laittaa sen hetkeksi pakastimeen. Yksi vinkki on myös käyttää pakastettuja ananaksia.








16. helmikuuta 2018

Testissä uusi mineraalimeikkisarja

Kävin reilu kuukausi sitten Essen kasvohoidossa, jossa tuli puheeksi, että Essen tuotteiden kanssa olisi suositeltavaa käyttää mineraalimeikkejä (nimenomaan luonnonkosmetiikan), jotta ihon ph tasapaino pysyisi optimaalisena. Minulla on muutenkin ollut pidempään hakusessa hyvä luonnonkosmetiikan meikkipohja, sillä jostain syystä ihoni alkoi hylkimään erästä käyttämääni meikkivoidetta ja en ole löytänyt tilalle mitään yhtä hyvää. Olen löytänyt kylläkin todella hyviä ja laadukkaita huulipunia, poskipunia, ripsivärejä ja puutereita, mutta varsinaisen meikkipohjan löytäminen on kyllä yksi iso haaste luonnonkosmetiikan saralla. Vaikka synteettiseltä puolelta löytyisi varmasti hyviä meikkejä, niin en omalla kohdallani halua käyttää niitä. Syitä on monia; ympäristöhaitat, imeytyvyys omaan kehoon, se miten synteettiset aineet vaikuttavat hormonitoiminaamme ja moniin muihin terveydellisiin seikkoihin. Katja Kokko on kirjoittanut ajatuksia herättävän postauksen synteettisen ja luonnonmukaisen kosmetiikan eroista. Kannattaa käydä lukemassa täältä.

Ei olisi voinut parempaan saumaan ajoittua uuden mineraalimeikkisarjan lanseeraus. Nimittäin Savvy Minerals. Oletteko kuulleet? Se on Young Livingin oma meikkisarja, ja täysin luonnonmukainen vieläpä. Meikkisarjasta löytyy mineraalimeikkipohjia, luomivärejä, kulmavärejä,  huulipunia, huulikiiltoja, poskipunia ja erilaisia varjostus- sekä highlightersävyjä. Värimaailma on todella laaja ja sävyjä löytyy jokaiseen makuun. Tilasin itselleni aluksi testiin mineraalimeikkipohjan, poskipunan ja yhden huulipunan. Unohdin  kuitenkin tilata Misting sprayn, joka kiinnittää meikkipohjan paremmin ja tekee siitä peittävämmän. Kerron tässä tarkemmin näistä tuotteista, joita itse olen nyt vajaa kuukauden testannut. 




Mineraalimeikkipohja on pitkäkestoinen ja se on valmistettu laadukkaista, mineraalipohjaisista ainesosista. Sen kerrostettava koostumus sopii läpikuultavaan että peittävään lopputulokseen. Meikkipohja levittyy iholle kauniisti, näyttää luonnolliselta ja häivyttää ihon pieniä virheitä ja epätasaisuuksia. Meikkipohja pysyy paikallaan koko päivän. Meikkipohjan valmistuksessa ei ole käytetty täyteaineita, synteettisiä ainesosia tai parabeeneja, jonka vuoksi se soveltuu myös hyvin herkälle iholle. Tämän kanssa on suositeltavaa käyttää Misting Sprayta, joka kiinnittää mineraalimeikin paremmin iholle ja tekee lopputuloksesta peittävämmän. Ilman Misting Sprayta sain kyllä meikkipohjan levittymään todella hyvin, mutta peittävyys ei ollut riittävä punaisimpiin kohtiin. Tämän vuoksi odotan innolla kunhan saan tuon sprayn vielä kokeiluun, että miten se vaikuttaa lopputulokseen. Olen laittanut ohuen kerroksen meikkivoidetta ja sen päälle tätä mineraalimeikkipohjaa, ja täytyy sanoa että ihoni ei ole minkään meikin kanssa näyttänyt niin sileältä! Minulla on kuitenkin epätasaisuuksia ihossani todella paljon, mutta tämän ansiosta sitä ei huomaa laisinkaan. Valitsin sävyksi cool2, joka sopii hyvin kalpealle iholleni. Cool2 ja warm2 ovat suomalaisille parhaimmat sävyt. 




Poskipunaksi valitsin smashin, joka on todella kiva ja raikas punaisen sävy.  Savvy Minerals poskipuna antaa poskille tervettä hehkua ja korostaa luonnollisia kasvonpiirteitä, sekä tuo syvyyttä kasvoille. Poskipunan mineraalipohjaiset ainesosat on jauhettu erittäin hienoksi jauheeksi, joten sitä on helppo levittää poskille. Poskipunaa on saatavana eri ihonsävyihin sopivissa väreissä. Poskipunat, kuten muutkin Savvy Minerals meikit sopivat herkälle iholle. 




Huulipunaksi valitsin On a whim -sävyn. Sävy on melko lähellä omaa huulten väriä, hieman ehkä tummempi ja kimaltelevampi. Olen käyttänyt tätä ihan arkena, mutta erityisesti illanistujaisiin tämä sopii loistavasti. Seuraavaksi haluan testata Uptown girl -sävyä. Se on vielä intensiivisempi sävy, mutta niin kaunis! Huulipuna liukuu huulille tasaisesti, levittyvyys on erinomainen. Huulipunien luonnolliset, kauniit sävyt antavat huulille juuri oikean märän runsasta väriä, kiiltoa ja täyteläisyyttä. Huulipunat on valmistettu luonnosta johdetuista ainesosista, myös kosteuttavista kasviaineista, eikä niitä ole testattu eläimillä. 





Olen jotenkin aina ajatellut, että mineraalimeikkien käyttö on sotkuista ja aikaa vievää. Oikeasti näiden käyttö on kyllä yhtä helppoa, kuin muidenkin meikkien. Erona on selkeästi imeytyvyys ja pigmentin määrä. Nämä sulautuvat iholle todella hyvin ja pigmentit ovat todella voimakkaita. Se vuoksi on hyvä valita sellaiset sävyt, jotka sopivat omaan ihonväriin. Muutaman vinkin voisin näiden käyttöön antaa. 

1. Ensinnä kannattaa suihkuttaa Misting sprayta siveltimeen, niin että se on selvästi kostea ja tämän jälkeen taputella siveltimeen mineraalimeikkiä. Näin saat paremman peittävyyden. 

2. Jotta meikit pysyisivät mahdollisimman siisteinä, älä poista tarraa purkeissa olevien reikien päältä, vaan tee pienet reiät nuppineulalla tarran läpi. Näin saat annosteltua tuotetta kätevämmin, eikä se myöskään sotke. 

3. Kolmas vinkki; älä jätä meikkejä lasten ulottuville. Meidän 2-vuotias onnistui nappaamaan huulipunani ja meinasi tärvellä sen. Onneksi ehdin juuri väliin, ettei lempihuulipunani tuhoutunut täysin. 




Savvy Minerals meikkejä pääset selailemaan täältäNiitä saa tilattua Young Livingin sivuilta tekemällä itselleen tilin. Tili ei maksa mitään, eikä se velvoita mihinkään. Saat tuotteet 24% edullisemmilla hinnoilla ja tuotteet toimitetaan kotiovelle parissa arkipäivässä. Jos et kuitenkaan halua tehdä tiliä, niin minun kautta voi kysellä tuotteiden saatavuutta. Tästä pääset luomaan itsellesi tilin ja selaamaan hinnastoa yms. tarkemmin. 




15. helmikuuta 2018

Jatkuva syyllisyyden tunne

Mistä kumpuaa jatkuva syyllisyyden tunne? Halusin kirjoittaa tästä aiheesta, sillä se on asia, joka on jatkuvasti läsnä arjessa ja jota tulen usein pohtineeksi. Tiedän, etten ole ainut, sillä myös moni ystäväni on kokenut samankaltaisia ajatuksia. Tämä koskee ehkä suurimmaksi osaksi perheellisiä (toki myös muitakin elämäntilanteesta riippuen), joilla on lapsia hoidettavanaan ja puoliso (hoidettava kai hänkin tietyllä tavalla). Usein juuri perheenäidit/uraäidit ovat niitä, jotka asettavat itsensä viimeiseksi, eivätkä välttämättä tule ajatelleeksi muuta vaihtoehtoa. Vaihtoehtoja kuitenkin on, ja pitääkin olla. Yleisimpiä syitä esimerkiksi vähäiselle liikunnalle, huonoille ravitsemustottumuksille, epäsäännölliselle ateriarytmille, vähäisille sosiaalisille suhteille jne. on ajanpuute. Koska perhe-elämä vie niin paljon aikaa. Koska lasten täytyy saada harrastaa. Koska puoliso käy niin ja niin monta kertaa viikossa urheilemassa. Kuka jää silloin viimeiseksi. Sinä.




Itse olen ennen ollut juuri se äiti, joka syö lasten ruokien jämät tai urheilee jos sattuu jäämään ylimääräinen rako. Kuitenkin olen tullut siihen lopputulokseen, että voidakseni hyvin ja ollakseni parempi äiti lapsilleni, minun täytyy saada myös sitä omaa aikaa. Se ei ole todellakaan itsestäänselvyys, vaan sen eteen pitää nähdä vaivaa ja asioita täytyy priorisoida. Tämä ei kuitenkaan ole vaikeaa, tai ei ainakaan omalla kohdallani kunhan sen tekee tietoisesti.

En oikeastaan edes tiedä, mistä minulle on alunperin tullut se ajatus, että oma aika olisi jotenkin väärin? Olen monesti miettinyt tätä. En muista, että kukaan olisi varsinaisesti paheksunut sitä, että vietän aikaa muutenkin kuin lasteni kanssa, ja ylipäätään että minulla on muutakin elämää kuin se kotiarki. Voi olla, että jossain määrin lähipiiristä omaksutut tavat tai se, miten olen nähnyt joidenkin toisten viettävän arkeaan, ja kuinka vähän joillain onkaan sitä omaa aikaa, ovat vaikuttaneet ajattelutapaani. Onneksi olen osannut päästää irti siitä ja löytänyt niitä omia juttuja, joiden kautta saan kokea mielihyvän tunteita. En sano, että perhearjessa tai kotona olemisessa on mitään väärää, mutta oma mielenterveys ei kestäisi sitä jos olisin kotiäitinä 24/7. Tuntui, että sitä eli monta vuotta ikäänkuin tietynlaisessa kuplassa. En ollu edes ajatellut, mitä kaikkea ihanaa voisin oikeasti tehdä kun vain uskaltautuisin. Joogan avulla olen löytänyt enemmän oman itseni. Lisäksi samankaltaiset ystävät, joiden kanssa voi jakaa ajatuksia ovat yksi suurimmista voimavaroistani tällä hetkellä. Tiedän, että olen oikealla polulla.




Minulla on hyvä vertauskuva siihen, miksi monesti olisi parempi asettaa itsensä muiden edelle. Lentokoneessa opastetaan laittamaan happinaamari aina ensin itselleen ja vasta sitten vierustoverille. Eli sinä et voi auttaa muita, jos et hoida itseäsi ensin. Se ei ole itsekkyyttä, eikä se tarkoita ettet välittäisi muista. Kuitenkin me elämme täällä pääasiassa itseämme varten. Teemme elämästämme omannäköisen. Valitsemme oman polun, työn ja uran, jota pitkin kuljemme. Miksi meidän tulisi mennä muiden ehdoilla? Miksi asettaisimme itsemme viimeiseksi, jos voimme valita toisin?




Minä huomaan niin selvän eron olotilassani kun olen saanut edes hetken omaa aikaa. Esimerkiksi tänään aamulla olotilani oli todella negatiivinen. Minua itketti ja suututti. Teki mieli hakata päätään seinään. Sen sijaan vein lapset hoitoon, tein vajaan tunnin mittaisen joogaharjoituksen, jonka jälkeen söin rauhassa aamupalaa ja kuuntelin rauhallista musiikkia, ennen kuin aloitin omat työt. Olotila oli täysin eri tämän jälkeen verrattuna aamuiseen fiilikseeni. Monesti kun olen käynyt kaverin kanssa kahvilla ja tulen kotiin, olen todella iloinen ja hyväntuulinen vielä pitkän aikaa. On parasta vain istua alas, juoda kuppi kuumaa kahvia ja jutella maailman asioista. Itkeä, nauraa ja keskustella henkeviä rakkaan ystävän kanssa. Toinen hyvä keino rentouttaa mieltä on lähteä urheilemaan. Muistan menneellä viikolla erään päivän, kun olin todella hermona eräästä asiasta. Silloin lähdin hammasta purren lenkille. Suoraan sanottuna minua ei olisi voinut vähempää kiinnostaa lenkkeily silloin. Teki mieli heittää lenkkarit seinään. Sen sijaan kuitenkin revin itseni ylös sohvalta ja lähdin lenkille lumisateeseen. Huomasin selvästi, kuinka v****skäyrä laski koko ajan. Lenkin päätteeksi tämä asia, josta olin suuttunut oli oikeasti aika pieneltä tuntuva. Näin sitä saa asioille oikeanlaiset mittasuhteet.


Me voimme itse valita jäämmekö vellomaan siinä pahassa olossa ja negatiivisuudessa, vai teemmekö valintoja, jotka ohjaavat meitä kohti parempaa olotilaa. 

Kumman sinä valitset? Mitkä ovat ne sinun keinosi nollata aivot? 






Luitko postaukseni aiheista: